søndag 18. november 2012

3.arbeidskrav i DESIGN, Mekanisk objekt

I mellomperiode 2 har vi jobbet med et mekanisk objekt. Det har vært et tidkrevende og til tider litt frustrerende, men det var en herlig følelse når den ble ferdig og funket som planlagt!!!

Oppgaven så slik ut:
                   «Gjennom en designprosess fra ideer, skisser og utprøvinger, 
                   lage et mekanisk objekt hvor overføring av bevegelse er en 
                   integrert del. Ved hjelp av mekaniske prinsipper skal objektet 
                   visualisere en hendelse og/eller en situasjon. Valgfritt 
                   materialet!» 






Jeg tegnet en skisse av figuren min, fra siden og ovenfra. Det var et veldig klart








Her er  modellen i papp  hvor jeg testet ut teknikken og skulle bestemme meg for hva slags kammer jeg skulle bruke i drivakselen.










Så var det starten på design prosessen i forhold til figuren min. Jeg spikket en menneskelignende figur som jeg ønsket skulle "breake", lage en bølge bevegelse med kroppen.








Etter mange timer og justeringer ble mitt mekaniske objekt slik: 


En billedserie på bevegelsene jeg har fått frem.


Jeg er veldig fornøyd med mitt mekaniske objekt. Den er lik den skissen jeg tegnet og den fungerer med den bølgede bevegelsen jeg ønsket at den skulle ha.

Dette blir moro å jobbe med i skolen! Gleder meg til elevene skal lære om mekanikk! Hvis du går inn HER kan du se mange forskjellige Automata!

Hva tenker DU om å lage mekaniske leker på skolen ??

2 kommentarer:

  1. Endelig i gang med bloggingen igjen! :D
    Denne ble kjempe fin. Som elev hadde jeg blitt kjempe gira på denne typen oppgave. Setter virkelig fart på kreativiteten. Kjempe kult!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemeldingen! Ja, jeg tenker at dette er en spennende oppgave som kan fenge mange elever og som er helt annerledes enn det som er gjort tidligere. Det som gjør det ekstra spennede er at alle kan lage sin egen!

      Slett