mandag 12. november 2012

2.arbeidskrav i DESIGN, Fra geometriske former til abstrakt design



”Fra geometriske former til abstrakt design”




"Ved hjelp av geometriske figurer skal jeg lage et abstrakt smykke. Et anheng i kobber som skal patineres.  Formen skal fjerne seg fra grunn-formene som er utgangspunktet."


  
I denne oppgaven skulle vi utforme flere figurer som skulle bruke som et utgangspunt å jobbe videre med, til et anheng.


Her er mine to første figurer.











Etter mange figurer kom jeg frem til denne formen og jobbet med den i flere vinkler før jeg endte opp med figuren til høyre. Den er laget på et A4 ark og var ganske stor, og måtte formsinkes til 55 % for få en passende størrelse på anhenget.



Jeg klippet ut formen og limte den opp på en kobberplate, risset rundt og sagde den ut med gullsmedsag.
Etterpå pusset jeg den med nålefiler og smergelpapir.





Disse ingrediensene brukte jeg for å få en reaksjon med kobberet.        Blanding hadde jeg i en boks med lokk. 

 
Jeg måtte lage flere prøver med patinering før jeg bestemte oss for hvilken jeg ville bruke på selve anhenget. 



Her er det en blandingen av, salmiakk, eddik, sagflis og salt. etter 48 timer ble det et fint rødt skjær i platen med blå merker etter saltene.


 
Her er det kun eddik, sagflis og salt, og fargen her ble mer orange og dus. Det var få blå punkter.
På denne prøven har jeg lagt en blonde løst på og man kan se avtrykket etter den på platen.







Her ser man også avtrykket etter blonden. Det ble faktisk tydeligere i denne blandingen med bare eddik, sagflis og salt.  










Jeg lagde fire prøver i hver blanding og gjorde prøvene like for å se om rekasjonen ble forskjellig i de to blandingen. Kobberets reaksjon etter 48 timer i salmiakk, eddik, sagflis og salt, synes jeg ga en spennende overflate på prøvene. Jeg bestemte med for å legge maldonsaltfalk på anhenget mitt og putte det ned i denne blandingen.



Som vist på bildet, forsøkte jeg å legge flakene "kontrollert" rundt på anhenget.
Jeg ble litt sjokkert når jeg så hvordan det så ut etter 48 timer i blandingen, salmiakk, eddik, salt og sagflis.



Her er det ferdige anhenget. Skrubbet og vasket. Jeg snudde smykket før jeg behandlet det, da jeg synes det lignet i fasongen på Afrika. Jeg synes ikke jeg helt fikk til de markerte formene etter saltet. Det kan være fordi jeg hadde sagflis over anhenget i boksen og da vil også sagflisen sette merker.   Synes allikevel anhenget mitt fikk en spennende fasong og en fargerik overflate.


Dette har vært en spennende og krevende oppgave. 

Kan vi bruke noe av dette i undervisningen mon tro?? 





1 kommentar:

  1. Dette arbeidet har du prossesert veldig bra, kanskje dette er en ny gren du skal satse på i all din kreativitet, spennende og lykke til videre:-) Vi som tok studiet før deg var ikke innom denne varianten, nei ....

    SvarSlett